Ratahankkeiden sisääntulourakat

Väyläviraston tavoitteena on saada ratamarkkinoille uusia pääurakoitsijoita. Tavoitteisiin pyritään toteuttamalla sisääntulourakoita, jotka mahdollistavat polun rataurakoiden pääurakointiin. Vuosina 2022-2024 on toteutettu yhteensä kahdeksan sisääntulourakkaa ja vuonna 2025 on suunniteltu toteutettavan kaksi sisääntulourakkaa.

Sisääntulourakoista järjestetään rataurakoihin pääurakoitsijaksi pyrkiville urakoitsijoille suunnattu markkinainfotilaisuus 14.3.2025 Microsoft Teamsin välityksellä. Markkinainfotilaisuuden jälkeen järjestetään sähköinen kysely arviolta 14.3.-28.3.2025, jonka avulla palveluntarjoajat voivat antaa palautetta sisääntulourakoista ja ilmoittaa halukkuudestaan tarjota sisääntulourakoita. Markkinavuoropuhelun yhteydessä järjestettävään sähköiseen kyselyyn vastaaminen on edellytys sisääntulourakoiden hankintaan osallistumiselle. Kutsu markkinavuoropuheluun on julkaistu Hilmassa 21.2.2025.

Lisätietoja markkinavuoropuheluun osallistumisesta: https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procedure/14288/enotice/20862/

Vuodelle 2025 suunnitellut sisääntulourakat

Vaihteenvaihto Kontiomäki sisältää kolmen vaihteen vaihdon sekä siihen liittyvät sähkö- ja turvalaitetyöt. Tilaaja toimittaa urakkaan kuuluvat raidesepelit, rautatien erityiset (REM) sekä strategiset (STR) materiaalit. Urakka on alustavasti suunniteltu toteutettavan touko-marraskuussa 2025. Urakan kustannusarvio ilman tilaajan materiaaleja on alustavasti n. 500 t€.
 
Lahti-Loviisa kuivatusrakenteet sisältää kolmen rummun uusimisen aukikaivamalla. Urakkaan kuuluu radan purku, vanhan rummun poisto kaivamalla, uuden teräsrummun asentaminen vanhan tilalle, radan alusrakenteiden palauttaminen sekä radan paikalleen asentaminen ja tukeminen. Urakassa tarvittavien materiaalien hankinta kuuluu urakoitsijan velvollisuuksiin. Urakka on alustavasti suunniteltu toteutettavan kesäkuussa 2025. Urakan kustannusarvio on alustavasti n. 200 t€.

Lisätietoja sisääntulourakoista antaa:

Vaihteenvaihto Kontiomäki:     
Juhan Tyrväinen, [email protected]  

Lahti-Loviisa kuivatusrakenteet:
Tommi Kämppi, [email protected]  

Sisääntulourakoista yleisesti:
Miia Kari, [email protected]